PROPOSTES d'ART

 PRoPOSTeS PEr A TReBALLaR a L'AULa


CURS 2014-15

13. PROPOSTA FINAL   “ART CONCEPTUAL”

Treball: individual o en equip (màx. 3 persones)
Temàtica: lliure, cal però presentar cadascú com a mínim una proposta.
Procediment: efímer a triar entre
·         Una instal·lació artística
·         Una obra de Land art
·         Una obra d’Art d’acció ( happening o performance)
·         Una obra de videoart
El producte final :
1.      Duu a terme una de les obres efímeres assenyalades anteriorment, sempre però havent-ho exposat al professor/a. A més a més, i de forma hipotètica i versemblant, es redactarà un reportatge escrit i visual sobre l’obra mateixa, maquetant-lo en l’àmbit d’una revista dominical de premsa real o hipotètica.
2.      Exposició oral a classe: cada grup exposarà a l’aula la seua obra i els resultats d’aquesta ( fotos, vídeos, etc.).
3.      Treball escrit:
§  portada amb el títol, noms i cognoms i grup
§   introducció a la vostra obra i justificació d’aquesta
§  Referent històric per tal d’entrelligar-ho amb el contingut, procediment o obra de l’artista/es escollits
§  Reflexions sobre el vostre treball i el contingut d’aquest
Annexes:
§   el reportatge hipotètic de revista magazine ( 2 pàgines)
§  Adjuntar ( si cal escrit a mà alçada) les propostes inicials de tots els membres
§   bibliografia i webgrafia  ( important!)
§  Graella on hi figuri de forma desglossada, cadascuna de les tasques que ha realitzat cadascun dels membres del grup. S’hi afegirà una valoració personal individual i en equip de la feina realitzada.
§  contraportada
Procés :
ü  a classe hem repartit diferents artistes conceptuals dins el món contemporani i que heu exposat de forma individual. Cal anar agafant idees i continguts de quins àmbits aplega l’art conceptual.
ü  Cada individu del grup ( si es fa en equip) aportarà com a mínim una proposta d’obra pròpia per dur-la a terme ( podeu consensuar un tema comú o no)
ü  Entre totes les propostes presentades en brut, se n’escollirà de manera consensuada per l’equip per dur-la a terme.
ü  Es comunicarà al professor/a
ü  Es repartiran les tasques entre els membres del grup segons el que sàpiga fer o pugui fer cadascú
ü  Elaboració del treball escrit paral·lelament a l’execució de l’obra.  ( Recordeu que l’haureu d’enregistrar com sigui amb imatges per poder deixar palès que s’ha portat a terme)
ü  Exposició oral i presentació al grup classe



     12. PROPOSTA D'ESTAMPACIÓ I GRAVAT

Abans de començar amb la tècnica procedimental del gravat i de l’estampació, t’endinsaràs en el tema del “cos humà”, com a contingut d’estudi per al teu discurs visual, en el que utilitzaràs una sèrie de tècniques d'estampació per a la representació gràfica d’aquest.

EXPLORACIÓ CONCEPTUAL
·         Fixa’t en la teva anatomia, davant d’un mirall. Descriu-ne les parts que veus en veu alta, tot fent un breu recorregut per aquest i analitzant tots els detalls. Quina part t’ha cridat més l’atenció?
·         Què hi afegiries al teu jo físic? Que hi deixaries? Que no t’agrada d’aquest? O t’agrada molt?. Reflexiona-ho.
·         Seguidament,  observa el cos real d’ algú altre presencial. Repassa’l visualment i descriu cadascuna de les parts que veus en ell@ en veu baixa. Hi ha quelcom que no et fa el pes, o pel contrari hi ha alguna cosa que et crida molt l’atenció? Què?
·         Reflexiona sobre els dos exercicis anteriors: diferències físiques, similituds, si hi ha algun lligam o no, etc. Anota els sentiments que et genera.
·         Quin és per a tu, el teu cos ideal? Reflexiona com aquest ideal el relaciones amb la bellesa.
·         Ara pensa amb altres éssers vius, i relaciona’ls mentalment amb el teu cos: sentiments d’unió, de lligam sentimental, de repulsa, d’empatia... anota-ho.
·         Imagina:
ü  El (teu) cos en un paisatge... ( com és aquest paisatge, què hi estàs fent?)
ü  El (teu) cos relacionat amb un altre cos
ü  El (teu) cos i els éssers vius
ü  El (teu) cos i l’entorn
ü  El (teu) cos i el cosmos
ü  El (teu) cos i els estats d’ànim ( l’expressió del cos, el rostre)
ü  El (teu) cos i la posició: el moviment i l’acció, la passivitat, la immobilitat, el repòs
ü  El (teu) cos i els sentits: els llavis, la boca ( el gust), el nas ( l’olor), els ulls ( la mirada), les orelles ( l’oïda), els braços, les mans, els peus, les cames ( el tacte), etc.
ü  El (teu) cos i el pensament
ü  El (teu) cos i el cicle vital: el naixement, la creixença, la maduresa i la mort
ü  El (teu) cos i el pas del temps: naixença, infantesa, adolescència, joventut, el món adult i la vellesa
ü  El (teu) cos i l’estat físic i/o psíquic: les malalties ( mentals, físiques)
ü  El (teu) cos, l’antropologia i l’etnologia (les races i els trets característics antropològics)
ü  El (teu) cos i les classes socials: la pobresa, la riquesa, etc.
ü  El (teu) cos i la reivindicació
ü  El (teu) cos i les marques
ü  El (teu) cos i el rastre ( silueta, contorn, petjada...)
ü  El (teu) cos i la seva visió: la bellesa, la lletjor, la tendresa, etc.
ü  El (teu) cos i la condició física. El sexe.
ü  El (teu) cos i la seva imatge ( el retrat, l’autoretrat, la moda, les tecnologies, etc.)
ü  El (teu) cos i l’art ( com a tema, com a objecte-suport, com a medi, relacionat amb les arts escèniques, la música, l’art plàstic, l’art conceptual, etc.)
ü  El (teu) cos i la seua identitat
ü  El (teu) cos i les noves tecnologies

EXPLORACIÓ SENSORIAL DEL COS
·         Explora els sentits en el cos, tot comparant varis cossos amb el teu propi:
ü  el moviment i/o desplaçament
ü  els gests
ü  els sons
ü  la mirada
ü  els colors i textura
ü  la vestimenta
ü  l’ornamentació

ü  l’olor


11. PROPOSTA  PROPOSTA D'INVESTIGACIÓ D'UNA TÈCNICA  artística EN GRUP

En grups de 4 persones treballareu diferents procediments, dels quals us haureu de documentar tant per escrit com visualment, de tal manera que en acabar l’estudi-aprenentatge d’aquests els exposareu i presentareu a la resta de companys/es, que n’hauran de prendre nota per aplicar-ho i conèixer-ho.
Els procediments en qüestió són els següents:
·         El tremp d’ou
·         El tremp polímer vinílic o plàstic ( làtex)
·         La pintura a l’oli
·         L’encaústica i les ceres

En cada grup classe, es treballaran tots els tipus de procediments exposats, no incloem el tremp de goma aràbiga que ja hem estat treballant a classe. Se us donarà un llistat de materials específics a cada grup per tal de que pugueu experimentar i investigar amb la tècnica que us toqui.
La guia del vostre petit projecte-treball ha  de contenir el següent:
1.      L’explicació del procediment i de les tècniques que se’n deriven
2.      El suport ( tipus, preparacions...)
3.      Breu recorregut dins la Història de l’Art de la tècnica que us toqui ( obres i/o artistes més significatius)
4.      Bibliografia, webgrafia
5.      Pràctica: realització d'una obra individual amb la tècnica estudiada i el vídeo o muntatge visual on es descrigui i es narri el procediment seguit, a partir de l'exemple de cadascú de vosaltres.
6.      Planing i valoració escrita de les tasques realitzades per cadascú dels membres del grup
7. Exposició oral i visual del vostre treball d'investigació

 PLANIFICACIÓ DEL VOSTRE TREBALL i valoració (cal que us repartiu les tasques entre vosaltres dels diferents apartats
     Cercar informació de la tècnica a investigar
Llibres, Internet, vídeo, etc
     Cercar informació sobre el suport
Llibres, Internet, vídeo, etc
    Cercar informació dels materials que s’empren
Llibres, Internet, vídeo, etc
   Cercar informació del procés
Llibres, Internet, vídeo, etc.
    Procedir a la pràctica
Vídeo, fotografia
   Informació general de la tècnica dins la Història de l’Art
Autors més representatius de la tècnica i llocs
Planificació de la presentació oral i visual
Aproximadament 20’ d’exposició per grup, mostrant el procediment i els resultats finals de les vostres obres


CURS 2013-14


10. ProposTA "Descoberta i identitat d'un territori. Realitats paral·leles" a partir de l'exposició visitada a La Panera de Campo Adentro. Juny 2014
Realitzaràs el treball en parella a partir d'una proposta individual, l'única condició és que es sigui de poblacions diferents.
  • objectiu: intercanvi d'informacions de realitats paral·leles per tal de fer una interpretació personal a partir de narracions i descripcions del propi territori com a forma d'identitat.
  • referents: Sophia Calle i l'obra d'acció El Detectiu (1981) on identitat, intimitat i lo públic entren en joc; i l'obra conceptual de Joseph Kosuth, concretament en l'obra de 1965 "Una i tres cadires", captant la naturalesa lingüística de l'art i la pràctica dels diferents llenguatges com a forma d'expressió artística.

Projecte-dossier individual
el contingut d'aquest serà:
Partiràs d'un mapa físic de l'indret escullit per fer-ne el treball, aquest pot ser de carrers, més acotat al teu poble o barri, i un altre que sigui més general.

PRIMERA PART ( individual) 
descripcions que faràs en l'ordre següent:
  1.  Descripció individual i personal del propi territori, sense llegir cap font d'informació. Aquesta descripció tindrà un caire personal a nivell de contingut escrit poden ser més poètic o no, però descriptiu ( la ubicació física dins el territori, la comarca, el món; els camps, jardins, habitacles, edificis, fauna i flora, vegetació, geografia, característiques dels edificis, espais; els sons existents que el fan característic, de dia, de nit; les vies de comunicació, la llum, el sol i la pluja, la nit; els carrers; la gent que hi viu, a què es dediquen, són població rica, pobra?...; com són, edats, professions; les costums i tradicions, les festes, els menjars, el vestuari, els balls , cançons, llegendes... Quan hagis fet la descripció i a partir d'un esquema-diagrama, l'aniràs simplificant de continguts fins arribar a una sola frase breu i descriptiva, simplificada del teu territori.
  2. Descripció a partir de webgrafia i bibliografia, on sigui la visió d'algú extern al teu territori, tenint en compte la part històrica i descripció física d'aquest.
  3. Descripció a través d'altres natius o vinguts, a partir de l'enregistrament sonor faràs petites entrevistes a gent que viuen en el teu poble o barri, de diferents sexes i edats, a poder ser, aconsellable a partir dels 60 anys, per la seva condició de persones amb més història i fets viscuts per narrar, també poden ser immigrants que ja portin anys. Les preguntes que li pots formular han de girar entorn a com aquestes persones veuen, viuen i senten el seu territori-paisatge i quina és la seva tasca ipaper dins aquesta comunitat i espai.
  4. Descripció visual, feta a partir de fotografíes, vídeos, dibuixos... Ho acompanyaràs d'un itinerari visual on remarcaràs les coses i indrets més importants que hi ha per tu del teu territori. Et pots valer de la tècnica del collage, de símbols, colors, etc. El format i la tècnica és lliure.
SEGONA PART  ( en parella)
En aquest apartat us intercanviareu els tres primers apartats descriptius, a excepció del visual, per tal de que cadascú en faci una lectura prèvia, a la imatge mental que es formarà sobre el territori global de la seva parella de treball. Arribat en aquest punt i a partir del propi territori, es representarà gràficament (tècnica lliure, que pot incloure audio i imatges) la visió del de l'altre.

TERCERA PART ( en parella)
Plantejament comú de com es representarà el vostre projecte comú en forma d'instal·lació o videoinstal·lació artística sobre una paret o dues en forma d'L. Es pot fer una petita maqueta i ho acompanyaràs d'una reflexió escrita per tots dos sobre la confrontació i agermanament de tots dos paisatges.


PAUTES PER A LA REALITZACIÓ DEL PROJECTE ESCRIT CONJUNT DE L’OBRA ARTÍSTICA RESULTANT

1.      PORTADA i CONTRAPORTADA: títol del projecte. Non i cognoms de qui el faci, curs, grup, any i matèria.
2.      ÍNDEX paginat
3.      REFERENTS (moviments artístics i/o artistes, obres d’art, consultades per a la realització del contingut  i procediment del projecte)
4.      DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE:  
4.1  brainstorming o pluja d’idees conjuntes del projecte
4.2  fonamentació conceptual de l’obra triada (explicació del contingut, objectius)
4.3  descripció del procés creatiu
4.4  tècnica o procediment empleats
5.      OBRA:
5.1  descripció o sinopsi breu de la representació.
5.2  Fitxa técnica del projecte: títol de l’obra/ categoría/ técnica/ mides/ any/ autors-es
5.3  Pla de realització:
5.3.1        requeriments tècnics (sol·licitud de projectors, llums, altaveus, etc.)
5.3.2        pla de muntatge ( temps estimat del muntatge, lloc, paret, sostre)
5.3.3        pla de desmuntatge ( temps estimat)
5.4  material de què consta.

6.      BIBLIOGRAFIA, WEBGRAFIA,DOCUMENTACIÓ.

Què vai a fer?/ per què?/ per a què? (objectius)/ on?(espai físic)/ qui ho fa?/ quan? ( temps)/ què necessitem? (recursos)/ quin cost tindrà? ( pressupost)

podeu mirar el següent link per a la realització dels darrers apartats:
http://pendientedemigracion.ucm.es/info/nomadas/37/adolfovrocca.pdf

CALENDARI D’ENTREGA DEL PROJECTE FINAL DESCOBERTA I IDENTITAT D’UN TERRITORI
Darrer dia per enviar-me per mail la 1a part del treball individual (descripcions 4 apartats)

  DIUMENGE 25 DE MAIG
TOTS ELS GRUPS:
  GP1, GP2, GP3

ENTREGA 1a. PART DE LES  DESCRIPCIONS    ( 4 apartats). Una còpia impressa per la parella del treball.
          DILLUNS 26 DE MAIG
       Grups GP1-GP2

     DIMECRES 28  DE MAIG

           Grup GP3
II PART DEL TREBALL D’INTERCANVI I REINTERPRETACIÓ I PRESENTACIÓ DE COM VEC L’ALTRE INDRET

SETMANA DEL 26 DE MAIG A L’1 DE JUNY
TOTS ELS GRUPS:
     GP1, GP2, GP3
III PART DEL TREBALL : projecte final d’instal·lació en parella (maqueta voluntària)

    10 de JUNY DATA LÍMIT
TOTS ELS GRUPS:
     GP1, GP2, GP3



9.ProPOSTa  "DeSPuLlem uNa ImaTgE" amb materials inusuals i tradicionals. Abril 2014

Per aquesta proposta empraràs tècniques tradicionals ( aquarel·la, guaix, llapis de colors, acrílics, carbó, pastels, etc.) i altres inusuals ( vi, iode, sal, alcohol, betum de judea, llustre de sabates, curry i colorants alimentaris, vernissos, silicona, xocolata, cafè, llet, farina, espelmes i ceres, fang, etc) ajudades d'altres materials: eines, suports i altres ( cinta adhesiva, plàstic protector de bombolles, cordes, fils, paper al·lumini, paper de cuina, cartró, llumins, draps, sorra, esponja, fulles, branques, pedres, gassa, etc.)

Triaràs una imatge fotogràfica a color i figurativa, que t'agradi i que sigui un enquadrament de pla sencer, general o gran pla general. Amb l'estudi a fons d'aquesta elaboraràs un petit dossier amb l'estudi de  15 propostes que t'enumero a continuació, per tan no es tracta de que només hi hagi exclusivament 15 imatges sinó que n'ha d'haver més, experimenta!.

Dossier: format  DIN A5 aproximadament. El muntatge d'aquest pot ser significatiu del contingut del teu treball.

    Observa detingudament la teva imatge tot repassant-la mentalment: els colors, les formes, les textures, la llum, el ritme, la composició, el format, l'enquadrament, l'angle de visió, el contingut, etc.

Paul Klee
David Hockney
  1. ulls tancats ( línia i taca)
  2. ulls oberts sense mirar la imatge, representant-la ara amb línia, taca i textura
  3. ens la imaginem des d'un altre punt de vista o enquadrament i la representem
  4. interpretació realista
  5. amb taca i a partir de la forma i el color, la fragmentem. Referent: Klee
  6. el gest i la línia. Automatisme. Referent: surealisme, Karel Appel
  7. interpretació de la imatge a partir de
    Karel Appel
    formes geomètriques elementals, utilitzant el color i la textura com a recurs. Referent: el cubisme. En escala de grisos i en color.
  8. el collage visual o fotogràfic ( per similitud o associació). Referent: David Hockney
  9. el collage matèric. Referent: l'informalisme
  10. la de-construcció amb tècnica mixta. Referent: 






    Basquiat
  11. les veladures i els rascats. Estructures i línies. Opacitat i transparença. Referents: Leonardo, Basquiat.
  12. ritme i repetició. Interpretació a partir del color. Referent: expressionisme abstracte, De Kooning.
  13. síntesi i simplificació elemental: tinta xina negra amb escala de grisos.
  14. interpretació elemental pixel·litzada a l'estil puntillista, fauvista ( amb els dits, eines que deixin empremta, foradant,etc.)
  15. lliure




8. ProPOStA de VOcaBularI  de GravaT: 21 de març 2014





7. PRoPOSTa DE LanD  ArT: 30 de gener  2014
Hem vist la filosofia artística dels artistes que fan Land art de les seves obres, el Jaume ens ha explicat en veu pròpia algunes de les seves obres de Land Art. Ara et fem la proposta de que individualment o en grup ( no més de 3 persones) plantegeu el projecte d'una obra a la Natura, i que en trieu un dels del grup per  dur-lo a terme.

S'exposarà a l'aula a la resta de companys/es. Cal però fer-ne un enregistrament visual, sigui en video i/o en fotografia ( a poder ser de bona qualitat o resolució), que desprès editareu o organitzareu per projectar-ho a l'aula.

La part oral que heu d'exposar pot anar guiada per aquests punts, entre altres, a destacar:
  •  En quin/s referents o artistes has/heu aprofundit? explica una mica la seva trajectòria.
  • quina reflexió heu fet de l'entorn triat? dels materials emprats per a l'obra?
  • heu vist en la vostra obra el caràcter d'efimeritat? quina reflexió en feu al respecte?
  • el temps, la llum, el clima, el so, l'entorn més immediat..., han estat apartats influents en el discurs de la vostra obra?
  • quin diàleg creieu que s'estableix entre l'obra i l'entorn?
Cadascú de vosaltres ha d'asumir un paper en la realització i creació de l'obra. Indicareu quin ha estat aquest, així com tota la bibliografia que pogueu utilitzar en la preparació i realització de l'obra.



6. PRoPOSTes DE llibre IL·lusTRAt:   25 novembre 2013
La proposta que aquí trobaràs, fa referència a un petit recull de llegendes de dos països: Finlàndia i les llegendes de Lleida (Catalunya). Totes elles han estat redactades i treballades a nivell formal i de text per l'alumnat de 4t d'ESO conjuntament amb el professorat.
La proposta que aquí et fai, és la de crear un llibre il·lustrat a partir de 2 llegendes : una de cada indret.
Es tracta de triar dues llegendes, una de cada lloc i fusionar-les en una. Pots entrellaçar indrets, personatges, fets... i convertir-los en una història nova.
Tècnicament et demano que facis una recerca, experimentant amb diversos procediments tan tradicionals com inusuals.
El format final pot ser digital, sempre i quan tinguis cura de la resolució de les imatges. Pots per tant, treballar amb programes de retoc d'imatge com un GIMP o un Photoshop així com d'altres que t'ajudin a maquetar el text i la imatge.
Cal també que refacis el text i l'adaptis a la nova llegenda. Tingues cura de la tipografia, és molt important!

El total d'imatges són un mínim de 10 i un màxim de 16 incloent el text.

llegendes finlandeses

         



5. PRoPOSTes DE TEORIA DEL COLOR:   octubre-novembre 2013
Hem estudiat la teoria del color, com la llum ens aporta tot un ventall de colors i com el color, el treballem des de la síntesi sostractiva. El color és un element molt important, diria essencial en la creació artística, en la composició i fora de l'àmbit artístic, vital en les nostres persones, en els sentiments i en el pensament, per això podem parlar, entre altres coses, de la psicologia del color.
El primer  treball que aquí et proposo és el següent:

  •  triaràs un artista ( de la disciplina artística que vulguis) i faràs l'estudi de la seva obra en general, per després centrar-te en una obra. El treball el presentaràs en power point, o bé en un prezi o altra forma de presentació digital. En acabar-lo l'enviaràs al meu correu de gpfilella@gmail.com, en el cas de fer un prezi, envia'm el link. Ho presentaràs a classe a la resta dels companys. 
  • per començar triaràs l'artista i començaràs a analitzar la part pictòrica de la seua obra,  ( quins colors hi predominen?/ hi ha contrast o harmonia?/ hi ha gradacions de color?/ és monocromàtica o polícroma?/com treballa la lluminositat i les saturacions dels colors?/ psicologia del color/ simbolisme del color...
  • triaràs una obra ( en faràs la fitxa tècnica- nom, any, tècnica, mides, lloc) i en faràs un anàlisi cromàtic
  • anota tota la bibliografia consultada (webs, llibres, videos, revistes...)

Marc Chagall, Jo i el llogaret 1911
El segon treball consisteix en treballar l'autoretrat a partir del color. Un autoretrat pot ser un retrat de l'artista, o un retrat inclòs en una obra més gran, sovint inclòs en un retrat de grup. Molts artistes han inclòs retrats de persones concretes (elsmecenes), fins i tot d'ells mateixos, en pintures religioses o altres tipus de composicions. Aquestes pintures no tenien la intenció final de representar pròpiament les persones implicades, però d'aquesta manera es generava un diàleg entre l'artista i el mecenes, i també es posava a prova públicament l'habilitat de l'artista. També tenim el cas d'un V. Van Gogh o una F. Kahlo on la mirada és interior a ells, més que la part exterior física. Picasso o Chagall crearan l'autoretrat més narratiu. Henry Moore, serà un dels pioners en autoretratar-se a partir d'una part del seu cos: les mans en compte de la cara. Cada retrat és una autèntica exploració del jo, sigui física, emocional o intel·lectual.
H. Moore The Artist's Hand IV, 1979


  •   fer-se un autoretrat a partir de la identificació i relació personal amb els colors i tota la simbologia i teoria sobre aquests. En aquest treball t'has de mostrar identificant-te amb els colors que més t'agradin, tot fent una reflexió personal de com ho lligues amb la teva manera de ser, els teus gustos, la teva forma de pensar, de viure... però també amb els colors que no ens agraden tant i el perquè. Tot això ho faràs en format video o bé amb una presentació fotogràfica completa. Caldrà doncs en tots dos casos tenir en compte: l'enquadrament, la llei de terços, la composició, els punts de vista i les angulacions.
webs que pots consultar:
http://www.mariaclaudiacortes.com/colores/Colors.html  (molt divertida amb personatges)
http://www.waldorfcolombia.org/seccns/TeoriaDelColor.pdf (interessant i sobre la pedagogia Waldorf)



4. PROPOSTA DE TÈCNIQUES SEQUES; els llapis de colors octubre 2013
A partir de la teoria del color faràs les següents propostes:


  • un dossier DIN A4 on analitzaràs objectivament i connotativament els diferents tons, tot fent un estudi psicològic i simbòlic en cadascun d'ells per tal de relacionar-ho amb els continguts. Ho presentaràs dins una funda.
                       a) un anunci publicitari de premsa o de revista.
                       b) l'etiqueta o embolcall d'un producte, o bé una foto d'aquest
                       c) una obra pictòrica ( nom de l'artista i de l'obra, tècnica i any)
                       d) una fotografia teva o aliena.


Psicologia del Color from Colegio La Paz Web on Vimeo.




  • Dibuixar en una làmina de dibuix o en un full de dibuix, un quadrat de 14cm x 14cm.,dins d'ell faràs un estampat amb el llapis H o HB, de manera que després aquest quadrat el dividiràs en 4 parts com tu vulguis, i en cada una d'elles hi treballaràs els colors amb la tècnica de llapis de colors ( si són aquarel·lables millor) de la manera següent:
                     a) franja 1: parella de tons complementaris amb tot el seu ventall de valors i tons
                     b) franja 2: els colors harmònics
                     c) franja 3: monocromàtics (un sol to amb tots els seus valors i saturacions)
                     d) franja 4: els acromàtics ( escala de grisos)



  • a la Llibreta de registre practicaràs degradats, colors superposats, escales de valor i el cercle cromàtic amb la tècnica de llapis de colors.








3. PROPOSTA DE TÈCNIQUES SEQUES; els pastels octubre 2013

A casa. La proposta d'experimentació de la tècnica dels pastels és la següent:
materials: pastels secs, difuminos, cúter, goma d'esborrar, fixador o laca, pinzell i aigua ( per si es vol aiguar alguna zona, sense abusar) diferents tipus de papers ( si en tens, que siguin una mica amb textura): d'aquarel·la, del bloc d'esbossos de dibuix, basik o altres ( els pots texturitzar amb gra passant-hi paper de vidre), etc.
El tamany del paper serà DIN A5.

contingut i procediment : els enquadraments i punts de vista poden ser diferents ( recorda que l'enquadrament és l'acotació de l'escena, i el punt de vista seria de l'angle on es mira el subjecte o l'objecte per representar-lo - picat, contrapicat, normal, des de la dreta, esquerra...-)

  •    4 apunts del natural d'un mateix animal en diferents accions ( dormint, menjant, volant, llepant...) Si es fa del natural en compte d'una fotografia, el resultat és més dinàmic i fresc, espontani.
  • 1 apunt 'un paisatge  d'on vius ( pot ser el que veus de darrera de la finestra, pots anar al camp, bosc, muntanya, al mig del poble, etc.)
  • 2 apunts d'un bodegó que tu mateix@ montaràs a casa (ampolles, sabates, gots, gerres, flors, fruites, instruments musicals, mòbils, cafetera...) i que faràs des de dos punts de mira diferents el mateix bodegó.
  • en un DIN A4; el teu autoretrat. Si vols donar un cop d'ull a aquesta pàgina et pot servir per recollir una sèrie de pautes per dibuixar un cap humà: 
http://dibujopinturaremington.blogspot.com.es/2008_11_02_archive.html

procediment:experimenta amb tots els materials, amb el maneig d'aquest, etc.








2. PROPOSTA DE TÈCNIQUES SEQUES octubre 2013


En un DIN A3 farem una composició amb tècniques seques: carbonet, sanguina, grafit i llapis de grafit de diferents dureses. Partirem de la signatura pròpia que ens identifica com a pretexte gràfic per treballar les diferents maneres de modelar amb aquestes tècniques.
Ho farem a partir de la proposta de la pàgina inicial.


1. PROPOSTA DE LLAPIS DE GRAFIT setembre 2013
En un full DIN A4 dibuixaràs l'esquema de sota i a dins amb la tècnica del llapis de grafit;



degradats: llis i amb textura
uniforme
esfera
a la dreta:
composició 1: fragment realitat amb degradats i ombres

composició 2: fer un gris-negre uniforme per dibuixar després amb goma d'esborrar treient brillantor una esfera

composició 3: abstracta/realista amb degradats i textures lliures 




8. PROPOSTA PER PUJAR NOTA EN TGP juny 2013

Qui vulgui pujar nota en la matèria de TGP caldrà que faci el següent treball i lliurar-lo el dia de la recuperació de la propera setmana.
El treball que et proposo consisteix en dos composicions pictòriques cromàtiques( en color)  fetes en un format de 50x70 cm cadascuna d'elles, en el suport adequat ( tant si és per la tècnica a l'aigua, com si és per pastels, etc.).
Totes dos han de tenir alguna relació visual quan a contingut de la imatge, que ha de ser figuratiu i no copiat de cap altre dibuix, ni pintura, tot i que et pots valer de fotografies o de la mateixa realitat.
Per entendre-ho totes dos composicions seran un díptic.
La tècnica serà lliure i en color, podent ser mixta (aquarel·la, pastels, llapis de colors, acrílic, collage, etc.)
El tema serà: a partir de la reinterpretació d'una obra artística existent ( dibuix o pintura), que pot ser en un dels dos suports, amb continuïtat en l'altre. La disposició pot ser vertical o bé horitzontal.

Aquests els acompanyaràs d'un text escrit que contindrà el següent:


  • fitxa tècnica de l'obra escullida, justificant la seva tria i la seva situació dins la Història de l'Art             ( 1 foli)
  • lectura denotativa ( color, composició, textura, ritme, forma ...) i la lectura connotativa ( el simbolisme, allò que ens sembla) de la teva pròpia obra (1'5 foli mínim)         

La proposta no serà avaluada si no es presenta tot plegat.
Valoraré la bona presentació, la polidesa i el tractament procedimental correcte i acurat.


7. PROPOSTA D'ART CONCEPTUAL maig 2013

Havent vist les diferents avantguardes artístiques que ens acosten al que és el nostre art actual i contemporani, i destacan els diferents conceptes i àmbits d'aquest: el Land Art, l'art d'Acció ( happening, performance i body art) i la instal·lació entre altres.
Fer un projecte d'obra conceptual, individualment o recomanat en parelles o grup de tres persones i que contingui el següent:

  • portada del projecte-obra conceptual
  • introducció a la tècnica artística triada, breu explicació (1 foli)
  • títol de l'obra, format, tècnica, lloc, any i autors/es
  • contingut escrit format per dues parts (mínim 2 folis escrits amb ordinador):  
                1- explicació tècnica i de contingut (d'una forma breu explicar com ha estat feta l'obra i en què 
                                                                        consisteix)
                2- justificació del contingut de l'obra relacionat amb algun fet o succès, amb el concepte del qual 
                   has partit per tal de dur-la a terme. 
  • bibliografia consultada
  • annexes: fotografies, vídeos, DVD, CD, etc.

  •  2 propostes d'esborrany de l'obra a crear o duu a terme(individual per a cadascú)
  • contraportada ( tant la portada com la contraportada, que ha de contenir el títol de l'obra i el/s nom de qui l'ha fet, pot ser polit, amb imatge/s, rètol...)
Presenteu-ho dins un portafolis o bé grapat.


6. PROPOSTA  DE CÒMIC-ART   maig 2013

Vam veure unes obres artístiques a la Panera, de l'artista Martin Vitaliti. Desprès l'hem repassat a l'aula, hem analitzat com aquest treballa la vinyeta com a entorn discursiu artístic, a partir de la modificació d'aquesta i del seu contingut narratiu, com s'apropia d'altres vinyetes i les fusiona mitjançant la tècnica del collage i del fotomuntatge, entre altres, per tal de donar-li una nova lectura i funció ( ens recorda una mica als ready-mades de Duchamp).
La proposta que ara et fai és la següent:
a partir del teu personatge i la teva mascota, creats a la classe de dibuix, crearàs una composició (bi o tridimensional),una instal·lació, etc. treballant el concepte de vinyeta i de narració temporal, i a l'estil del Martin Vitaliti, serà amb un caire artístic, d'obra conceptual i matèrica a la vegada.
Per tal de fer-ho caldrà que hi figurin aquests elements:

  •  el teu personatge i la teva mascota
  • la vinyeta ( com a marc delimitador i com a contingut d'un espai i d'un temps)
  • l'espai i el temps
  • el contingut narratiu
  • apropiació d'altres vinyetes o continguts d'aquestes (escenes, personatges, diàlegs, formats...)
la tècnica és lliure
cal presentar un parell d'idees-esborrany, abans de crear el definitiu. Raonar el què es vol aconseguir.
fer la teva creació, tenint en compte que aquesta pot ser escollida per a una exposició propera.
Es valorarà:
  •  la pulcritud en la seva execució tècnica i acabaments
  • el contingut de l'obra
  • la manipul·lació de la vinyeta i el seu contingut
  • els esbossos plantejats





5. PROPOSTA D'ESTAMPACIÓ I GRAVAT: LES LLEGENDES
De totes les llegendes que teniu aquí en aquesta presentació n'heu de triar 4, en grups de 3, per tal de portar els esbossos i treballar-ho en el procés d'estampació i gravat de la monotipia, el gravat en relleu i el gravat en buit, amb la possibilitat de fer un collagraph. Després les manipularem digitalment per tal d'il·lustrar el text i maquetar-ho.
Cada llegenda es treballarà amb una tècnica de les anomenades: monotipia, relleu i buit, i una quarta mixta. Feu els grups i trieu-les, per tal de fer-ne il·lustracions previes que comptaran com a nota junt amb l'estampació. Ho portareu al tornar el primer dia.













4. PROPOSTA DE LLIBRE D'ARTISTA

Havent visitat l’exposició de llibres d’artista al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida, sota el nom: “Passant pàgina. El llibre com a territori d’art”, i treballant-ho a classe, ara et fai la proposta d’elaborar el teu propi llibre d’artista a partir d’una de les tres opcions d’aquí a sota:
1.       Crear un llibre d’artista a partir d’un llibre de tex, il·lustrat... existent. Fer-hi intervencions artístiques en el seu format i/o contingut.
2.       Crear-lo a partir d’un llibre en blanc, on els fulls siguin buits de text i imatges.
3.       Crear-ne un de propi, amb portada, contraportada i pàgines centrals.
4.       En format digital a partir d’algun programa adient.
Triïs el que triïs, hauràs de seguir les següents indicacions:
·         Llibertat de format ( triangular, rectangular, quadrat, circular, regular, irregular, etc.) i de tamany ( mínim un DIN A5, màxim un DIN A 2)
·         Tècnica/es lliures
·         Temàtica: l’aigua i l’art
·         Tenir en compte com es vol que es faci la lectura
·         Pots emprar: il·lustracions, dibuixos, pintures, imatges fotogràfiques creades per tu, collage, text, etc.
Es tindrà en compte:
·         L’originalitat conceptual del treball
·         L’originalitat creativa ( tècniques i procediments emprats per tal de raonar el què es planteja)
·         El resultat final denotatiu i connotatiu
·         La polidesa i presentació d’aquest essent coherent amb el que es vol dir.






El llibre l'acompanyaràs d'una fitxa tècnica en format DIN A5 o A6, imprès en ordinador.

FITXA TÈCNICA
nom i cognoms de l'artista
data i lloc
títol de l'obra ( S/T en el cas de no tenir-ne)
mides 
tècnica
sinopsi breu del contingut conceptual de l'obra o del fil conductor de la lectura visual d'aquesta





3. PROPOSTA DE TÈCNIQUES INUSUALS


1                                           PROPOSTA A

A partir de les proves que has fet a l’aula amb materials pictòrics tradicionals com ara la tèmpera, el polímer, els pigments... i altres no tant, com el colorant alimentari, el iode, etc. Ara faràs una deconstrucció com pots veure en l’àmbit fotogràfic i que ha fet l’artista David Hocney.

Es tractaria de retallar de formes diverses proves plàstiques que tu has fet per tal de tornar-los-hi a donar un sentit nou compositiu, reorganitzant-les en un nou suport.




1                                                                               PROPOSTA B

A partir ara de la tècnica de la transferència d’imatges, se’t proposa que en un suport màxim DIN A4 integris imatges fotogràfiques en una composició pictòrica, on també hi pots treballar amb acrílic o vinílic, collage i guaix i/o aquarel·les, a l’estil R. Rauschenberg 




                                 PROPOSTA C

A partir de la tècnica de la reserva, en que amb retalls de paper o bé cinta adhesiva, fem reserves per tal de pintar per capes deixant entreveure les de sota, jugant amb veladures i fent un estudi compositiu resultant. Un exemple n’és l’obra abstracta de l’artista Peter Halley. Pots fer-ho a partir del model d’una fotografia feta per tu o bé altra. La tècnica: acrílic o vinílic ( tremp polímer).



                                       PROPOSTA D

A partir del làtex com a aglutinant, emprarem pigments i substàncies inusuals per a crear i pintar. Ho farem a partir dels següents elements: cafè, diferents tipus de tè, iode, colorants alimentaris, terra, vi líquid, sal, etc. Treballaràs a partir d’un apunt teu o bé d’una imatge que reinterpretaràs tècnicament. A l'esquerra en tens un exemple amb cafè. Ho treballaràs amb taca, com si fos una tècnica humida. Pots fer tècnica mixta amb tinta xina, aquarel·la líquida, però de forma puntual.
                         

2. PROPOSTA DE PROJECTE DE PINTURA MURAL 

Quan es fa un projecte o obra d'art s'ha de plantejar tota una sèrie de passos a seguir i de factors i elements a tenir en compte. Sempre hi ha uns objectius, un contingut a desenvolupar i un resultat final.
A continuació et dono una sèrie de pautes per a l'elaboració d'un projecte-memòria d'una pintura mural en un espai urbanísticpúblic interior o exterior d'elecció lliure.

                                                    MEMÒRIA

  1. índex paginat
  2. introducció ( seria el previ al contingut del teu treball)
  3. estudi urbanístic de l'indret escollit
          3.1 descripció del lloc ( ho pots acompanyar de dibuixos i  fotografies des de 
               diferents punts de vista del lloc)
          3.2 raonar el perquè de l'elecció del lloc
          3.3 emplaçament ( serien els plànols en relació amb l'entorn. Es solen fer a E 1:50)
          3.4 mesures de l'espai i entorn més immediat ( E 1:100)
          3.5 estudi de les formes, colors, llum, mobiliari, etc.
          3.6 funcionalitat del lloc
          3.7 el paper de l'espectador. Punts de vista.
    4. el contingut plàstic
          4.1 pluja d'idees ( escrites i esbossos)
          4.2 idea definitiva: estudi denotatiu/ estudi connotatiu
    5. desenvolupament de l'obra i contingut plàstic
          5.1 tècnica i procediment escollit de pintura mural ( fresc, sec, plàstica, grafit)
          5.2 temporització
          5.3 materials i pressupost
          5.4 Faràs referència a un artista reconegut com a exemple de la tècnica escollida i una mica d'alguna obra seva.
    6. reflexió personal
    7. bibliografia
    8. annexes:
         - maqueta 3D a escala
         - àlbum de fotos i fotomuntatge
         - dibuixos en perspectiva de l'indret i el mural hipotètic


 


          1. PROPOSTA DE TINTA XINA 


A partir del text escrit del conte: “L’Illa” d’A. G., es proposa fer grups de 2 en 2 per tal d’il·lustrar-lo fragment a fragment, a la vegada que cada parella es coordinarà amb la resta del grup per tal de donar-li unicitat i continuació.
La tècnica emprada serà la de la tinta xina, amb plomilla, canya, esponja i/o pinzell; juntament amb l’aquarel·la o goma aràbiga.
Cal relacionar el contingut del text amb el de la imatge, i podem treballar la simbologia del color i del contingut formal, en base amb el text escrit.

Materials:
·        Paper d’aquarel·la de format 420x140 mm., utilitzant-lo horitzontalment
·        Estris: pinzells, drap, plat de barreges, canya, plomilla, esponja...
·        Tinta xina negra: en pastilla o bé líquida
·        Aquarel·les, anilines líquides o goma aràbiga i pigments
·        Llapis de grafit 2h, per fer l’esbós, si s’escau
·        Aigua

Cadascú de la parella formada, presentarà la idea individual en forma de dibuix preparatori, i el resultat final conjunt. Una vegada s’hagi acabat, tots els grups unificaran les seves representacions en ordre horitzontal o vertical, de manera que es lliguin els uns amb els altres emprant la tècnica surrealista dels “cadàvers exquisits”, donant així un fil conductor a la lectura de tot el conte. Cada parella unificarà el seu treball amb el de dalt o costat, a excepció dels darrers, que faran la portada del conte.

A la següent adreça, podem veure un vídeo similar a la proposta feta aquí dalt:
http://vimeo.com/20874163